5 porad – jak nie przytyć w Święta?

5 porad – jak nie przytyć w Święta?

5 porad – jak nie przytyć w Święta?

Święta za pasem – w końcu Wigilia już jutro! Z Waszych kuchni już pewnie unoszą się piękne zapachy świątecznych smakołyków 🙂 Jednak każda osoba odchudzająca się lub dbająca o linię, pewnie zastanawia się, jak nie przytyć w trakcie Świąt Bożego Narodzenia.

W końcu, jeśli jesteście na diecie odchudzającej od kilku tygodni lub miesięcy, nie warto by było zaprzepaścić efektów tej pracy. Co prawda, żeby przytyć 1 kg tkanki tłuszczowej, w trakcie tych 3 świątecznych dni, trzeba by zjeść dodatkowych około 3000 kcal/dzień, czyli 5000 kcal każdego dnia. Nie zachęcam do takiego obżarstwa! Choć pewnie zjadą się tacy „wyczynowcy” , którzy potrafią tyle zjeść w Święta 🙂

Jak donoszą naukowcy głównym winowajcą około świątecznego tycia nie jest tych kilka dni Świąt, a cały okres świątecznych przygotowań oraz czas po Świętach. Dlatego lepiej być oszczędnym w smakowaniu świątecznych potraw. Postarajcie się także przygotować tylko tyle jedzenia, aby wystarczyło do ostatniego dnia Świąt. To właśnie dojadanie świątecznych „resztek” kończy się dodatkowymi kilogramami. Zatem, choć będzie Was kusiło (a będzie na pewno), aby przedłużyć świąteczne objadanie się do Sylwestra i Nowego Roku, lepiej wróćcie do regularnych posiłków i zwyczajowych porcji. Jeśli odchudzacie się z dietetykiem, wróćcie do rozpisanej diety redukcyjnej zaraz po Świętach.

Poniżej przygotowałam dla Was 5 porad jak nie przytyć w Święta. Mam nadzieję, że Wam się przydadzą 🙂

W tym miejscu chciałabym życzyć wszystkim czytelnikom i pacjentom Poradni, zdrowych i ciepłych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych z bliskimi. I aby wigilijny karpik nie poszedł zbytnio w boczki 😉

1. Nie głódź się przed kolacją wigilijną

Chcąc uniknąć przytycia w czasie Świąt, być może wpadniecie na pomysł nie jedzenia niczego od rana aż do wigilijnej kolacji. Odradzam taki plan – głodówkom mówimy zawsze stanowcze „NIE!”. Dlaczego głodówka jest złym pomysłem? Już tłumaczę dlaczego. Fundując naszemu ciału całodzienny post, dajemy mu sygnał alarmowy do robienia zapasów energetycznych. Dlatego głodówka w Wigilię sprawi, że wigilijne przysmaki zostają zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej – a tego chcemy uniknąć.

W Wigilijny poranek lepiej zjedz zdrowe śniadanie. Świetna będzie owsianka z orzechami i świeżymi owocami, która da Wam energię na świąteczne przygotowania. Później możecie zjeść lekką przekąskę – na przykład kanapkę (pamiętajcie o warzywach i zieleninie!). Zachowanie regularności posiłków tego dnia wyjdzie zdecydowanie na dobre!

2. Zachowaj umiar i jedz powoli

Wiemy już co zrobić przed wieczerzą wigilijną, żeby nie przytyć w trakcie Świąt. Ale co robić w trakcie samej kolacji? Przede wszystkim zachowajcie umiar. Nie musicie próbować wszystkich dań w Wigilię. Święta trwają trzy dni i na pewno zdążycie skosztować wszystkich przysmaków. Tym bardziej nie trzeba nakładać sobie pełnego talerza każdego dania. Możecie spróbować „metodę talerza” – tzn. nałożyć na talerz wszystko, co chcecie zjeść i tyle ile uważacie, że zjecie. Uwaga! Nie dokładajcie więcej. Najlepiej, żeby był to mniejszy talerz (śniadaniowy, a nie obiadowy) – wtedy optycznie wydaje się, że mamy więcej do zjedzenia 🙂 Potwierdzone!

Jedzcie powoli, delektujcie się potrawami – wówczas szybciej poczujecie się syci i zjecie mniej.

3. Unikaj nadmiaru tłuszczu i uważaj na węglowodany

Potrawy świąteczne wcale nie muszą ociekać tłuszczem. Zamiast pierogów z okrasą lub podsmażanych na patelni, przygotujcie pierogi z wody. Na świąteczny obiad wybierzcie chude mięso, np. pierś z indyka. Kolejnym winowajcą świątecznego tycia mogą być węglowodany. Dlatego do potraw wigilijnych lepiej nie jeść już chleba – wybierzcie samą rybę i warzywa. Słodycze i ciasto pozostawcie na przedpołudnie pierwszego i drugiego dnia Świąt.

4. Pamiętaj o piciu wody!

Wypicie szklanki wody małymi łykami przed posiłkiem spowoduje, że zjemy mniej. Woda wspomaga oczyszczanie, dlatego pamiętajcie o niej również w ciągu dnia, między posiłkami. Aby wspomóc trawienie świątecznych potraw, możecie wypić zieloną herbatę lub herbatę ziołową, np. miętę. Rumianek pomoże uporać się ze wzdęciami.

Unikajcie pustych kalorii – gazowanych napojów, również soków owocowych oraz nadmiaru alkoholu. Lampka wytrwanego wina do posiłku może wspomóc trawienie, ale większe jego ilości lub kolorowe drinki nie są wskazane, jeśli nie chcemy przytyć lub odchudzamy się.

5. Idź na spacer!

Nie ma lepszej metody na spalenie dodatkowych kalorii niż ruch. Dlatego ruszcie się! Nie spędźcie całych Świąt przy stole lub na kanapie przed telewizorem. Idźcie na spacer, obejrzeć bożonarodzeniowe szopki i dekoracje. A może na łyżwy? Jeśli pogoda pozwoli 😉 Każda aktywność będzie dobra i czas spędzony z bliskimi – bezcenny!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Akceptuję!
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.